De meest genoemde kernwaarden zijn: rust en ruimte (76%), groene omgeving (62%) en ons kent ons (45%)
Woorden die bij Hagestein horen zijn rustig (55%), ons kent ons (38%), gemoedelijk (38%) en veilig (26%).
Waar respondenten het trots op zijn (vrij invoerveld), zijn de sociale cohesie, rust en een groene en mooie omgeving
Wonen
41% van de respondenten wil niet verhuizen.
77,5% van de respondenten is voorstander van het bouwen van meer verschillende type woningen.
Voor uitbreiding van het dorp wil 60% is het niet dat er in het buitengebied gebouwd gaat worden.
Bouwen voor de eigen bewoners van Hagestein (65%) wordt het meest genoemd als ontwikkeling waarop moet worden ingezet bij nieuw te bouwen woningen. Gevolgd door klimaatneutraal wonen (54%) en het ondersteunen van initiatieven van bewoners voor het bouwen van woningen (36%).
Voorzieningen (top 3)
Voor ouderen: meer seniorenwoningen (48%), meer ontmoetingsplekken (30%) en een zorgservice (28%).
Voor jongeren: betere OV-verbinding (55%), meer speelplekken (53%) en meer ontmoetingsplekken (43%).
Werken
Zo’n 35% van de respondenten werkt buiten en 15% werkt binnen Vijfheerenlanden.
Voor de meerderheid is thuiswerken geen optie (54%). Daarna zou 39% graag het werken op kantoor/bij bedrijf willen combineren met thuiswerken.
Mobiliteit
Een grote meerderheid (87%) is voorstander van meer ruimte voor fietsen en wandelen in nieuwe woonlocaties. Daarnaast wil 79% graag dat er meer geïnvesteerd wordt in fietspaden dan in (auto)wegen.
Een meerderheid van de respondenten (66%) zou het dorpscentrum autoluw willen inrichten. Dit geldt ook voor het autoluw inrichten van nieuwe woonlocaties (58%)
Ook vindt 82% dat er een betere OV-verbinding moet komen.
De helft van de respondenten wil niet dat huidige parkeerplekken vervangen worden door meer groen.
De meningen over vervoer op aanvraag (zoals een belbus) zijn verdeeld.
Groen en landschap
Ruim de helft van de respondenten wil graag dat de gemeente meer inzet op het planten van bomen (53%). Daarnaast wordt inzetten op het buitengebied (47%) en meer groen waar kinderen kunnen spelen (44,7%) veel genoemd.
Inzetten op betere fiets- en wandelpaden in de omgeving (76%), uitgezette wandelroutes als klompenpaden (40%) en beter aangegeven fiets- en wandelroutes in de omgeving (26%) worden het meest genoemd als mogelijkheid om mensen te stimuleren om vaker naar buiten te gaan om te bewegen.
Toerisme
De respondenten hebben geen uitgesproken mening over de wenselijkheid van meer of minder bezoekers/toeristen. Wel voorziet 50% overlast door een toename van bezoekers. Ook verwelkomt de meerderheid (69%) wel individuele bezoekers, maar liever geen grote groepen.
Daarnaast vindt 71% het belangrijk dat de stiltegebieden echt stil blijven.